ALLEMED er et verktøy som skalgjøre det lettere å inkludere alle barn og unge i fritidsaktiviteter, uavhengig av familiens økonomi.
Verktøyet brukes til å skape diskusjon og finne ut hva som skal gjøres for å få alle med.
ALLEMED er laget av Nasjonaldugnad mot fattigdom og utenforskap blant barn og unge (NDFU). NDFU er et bredt fellesinitiativbestående av norske frivillige organisasjoner, fagmiljøer og foreninger.
Hva gjør vi bra? Hva gjør vi allerede for å inkludere så mange som mulig hos oss? Del erfaringer og notér ned på blått kort.
Hva vil vi forbedre? Velg et tema hvor dere har forbedringspotensial og diskuter dere frem til handlinger som får ALLE med. Bruk oransje kort.
Våre første steg. Bli enige om 1–3 konkrete handlinger i gruppen. Fordel ansvar. Notér på blått kort.
Mest sannsynlig har dere allerede tatt smarte grep og kloke beslutninger for å inkludere. På dette kortet ønsker vi å løfte frem disse gode erfaringene.
Samtal i par (3 minutter) medutgangspunkt i følgende spørsmål:
Oppsummer i fellesskap det dere har lykkes med. Gjerne konkrete historier. Notér stikkord på baksiden av dette kortet.
En sko her og en sko der. Vips så kan det å være med på en aktivitet bli veldig dyrt. En høy prislapp på utstyr kan hindre at barn blir med.
Her må kloke hoder til. For en pluss en trenger ikke bli to, når man kan låne, arve, gjenbruke og på andre måter være kreative slik at ikke utstyrslista hindrer for deltakelse.
Ha egen arvekasse for brukt utstyr som alle kan låne fra
Det er riktig og viktig å være opptatt av alle som er tilstede. Men hva med Sindre som ikke fikk lov til å bli med, eller Janne som rett og slett ikke turte spørre?
Fattigdom hindrer barn og unge i å delta, som igjen hindrer dem i sosialisering, mestring, utvikling og vennskap. Det er viktig å reflektere over hvem som IKKE er tilstede. Inkluderer aktivitetene alle uansett økonomisk situasjon?
Ha skolebesøk hvor viforteller om vår aktivitet
... aldri sur. Leon ble ikke med på tur. Det ble bestemt at laget skulle dra på cup langt langt borte til en pris høyt høyt over hva Leons foreldre hadde råd til.
For å skåne foreldrene valgte Leon å slutte i aktiviteten han elsker. Han synes det er flaut og trist at familien ikke har råd, men slapp heldigvis å vise det.
Legg turer til lokalmiljøet,slik at alle kan være med
Sekk, sko, strømper, racket, bag og ikke minst genseren. «Jeg må ha det», sa Lise. «Alle har det!»
I alle fall føles det sånn. Men alle har det ikke, og må heller ikke ha det. Det er ikke lett å føle at du er den eneste som ikke har det alle andre har. Hvordan være den ene som ikke har råd til det alle andre har? Og hva bør en leder gjøre for at utstyr og mote ikke skal bli så viktig?
Lag et skriv som forteller hvilket utstyr som trengs i vår aktivitet
Rikke så seg rundt, og følte seg merkelig. Alene. Ensom. Selv midt blant alle de andre. Utenfor. Rikke tenkte på ting de andre ikke forstod og var bekymret for ting de andre ikke så. På mange måter fryktet hun å bli avslørt, selv om hun ikke hadde gjort noe galt.
Bekymringer som følger fattigdom preger de som vokser opp i det. Mange tar stort ansvar slik at foreldrene ikke skal få nok en bekymring.
La barna være trivselsvakter, gi dem medansvar for at alle føler seg inkludert
«Har du inngangsbillett?», sa mannen strengt, mens den lille jenta krympet seg sammen slik at ingen skulle se henne. Jo mer usynlig, jo mindre sårbar.
Fattigdom i Norge handler i stor grad om reduserte muligheter til å delta. Når inngangsbilletten er for høy vil dette ekskludere barn og unge fra deltakelse.
Skriv på fakturaen hvem som kan kontaktes ved spørsmål omkontingenten
Ikke alt frafall kan puttes i kategorien «naturlig». Av og til mister vi noen på grunn av ting vi ikke har sett, fanget opp eller forutsett.
Slik var det for Sjasmin. Etter tre år i aktiviteten valgte hun å slutte. Hun sa hun ville prøve noe nytt, men det skjedde aldri. Den egentlige grunnen var at Sjasmin visste at familien ikke hadde råd til at hun kunne fortsette.
Synliggjør informasjon om økonomiske støtteordninger
Dere har nå hatt en samtale om temaer fra kortene. Kanskje har dere fått noen aha-opplevelser, kanskje noen nyttige påminnelser. Det neste er å føre samtalen til handling.
I fellesskap:
Bli derfor enig i fellesskap om 1–3 handlinger dere kan gjøre for å få ALLE med og øke inkludering avbarna i deres aktivitet.Skriv handlingene på baksiden av dette kortet.
Dokumenter:
Hver enkelt noterer/tar bilde av handlingene dere ble enige om, slik at dette blir dokumentert og kan tas frem igjen.